Valtakunnalliset kaupalliset radioasemat

Valtakunnalisten kaupallisten radiokanavien mainonta

Mainonta radiossa on käytännössä äänimaailmaan perustuvaa mainontaa. Ääni voi olla puhetta ja musiikkia tai muuta mitä tahansa ääniefektiä, jolla saadaan kuulijan huomio kiinnittymään mainostettavaan tuotteeseen tai palveluun. Yritykset ostavat mainosaikaa ja yrityksen itse tekemiä tai mainoksen tekijöillä teettämiä äänimainoksia esitetään radio-ohjelmien lomassa.

Mainonta on käytännössä kapallisten radioasemien toiminnan lähes ainoa ja tärkein ansaintatapa. Radioaseman kuuntelusta ei pystytä veloittamaan kuulijoita samaan tapaan kuin esimerkiksi lehtien lukijoita, joilta peritään kertamaksu tai kuukausimaksua.

Edullinen mainostustapa

Valtakunnallisen radiomainonnan toteuttaminen on suhteellisen halpaa verrattuna esimerkiksi televisiomainontaan tai valtakunnallisen lehden suurikokoiseen mainokseen. Mainontaa voidaan tehdä huonoinakin lama-aikoina pienellä budjetilla. Mainos voidaan tehdä näyttelijöiden studiossa äänittämistä puheista ja äänistä, erillisistä äänitehosteista ja rojaltivapaasta eli ilmaiseksi saatavilla olevasta musiikista. Näin koostettuna tuotantokustannus on hyvin pieni verrattuna televisiomainoksen tekemiseen tai taitavan graafikon työhön.

Ajoitetun radiomainonnan avulla voidaan saavuttaa haluttu kuulijakunta. Yleisin tavoiteltu kuulijakunta on esimerkiksi työmatkalaiset, jotka usein kuuntelevat autoissaan radiota aamuisin ja iltapäiväisin matkallaan töihin tai takaisin kotiin. Radiomainonnan ongelmana onkin se, että kuulija on usein keskittynyt johonkin aivan muuhun kuin radion kuunteluun ja koko mainonnan viesti saattaa jäädä huomaamatta. Tehokas radiomainonta vaatiikin usein paljon toistoa ennen kuin se tehoaa kuulijoihin.

Radiomainonnasta saa usein parhaimman hyödyn kun sitä täydennetään samaa teemaa toistavalla televisiomainonnalla tai lehti- ja verkkomainonnalla. Tällöin ei tarvita kalliimmissa mainoskanavissa niin paljon toistoa kun mainontaa tehostetaan edullisella radiomainonnalla.

bard