Paikalliset kaupalliset radioasemat

Miten puhua vaikeista aiheista radiossa?

Paikallisradiot pyörivät mainosrahoilla. Nämä radiokanavat ovat erikoistuneet siihen, että ne puhuvat asiasta kuin asiasta positiiviseen iloiseen sävyyn. On tärkeää pitää kuuntelija tyytyväisenä, jotta hän olisi kiinnostunut ostamaan niitä asioita ja tavaroita, mitä mainostajat kulloinkin haluavat myydä. Esimerkiksi säästä ja talouden suhdanteista ei puhuta kielteiseen sävyyn. Aurinkoinen sää on aina tulossa nurkan takana, vaikka todellisuudessa olisikin satanut jo viikon putkeen ja vaikka työttömyys olisi yleistä ja taloudessa huono vetovoima, toimittajat löytävät positiivisia puolia ja keksivät sellaisia aiheita, jotka ennemmin lisäävät ihmisten toimeliaisuutta ja yritteliäisyyttä, eivätkä missään nimessä masenna ainakaan lisää. Onko mainosrahoitteinen radiotoiminta sitten tuomittu puhumaan vain iloisista asioista kevyeen sävyyn? Näin ei tarvitse olla, kun lähdetään tutkimaan asiaa vähän syvemmältä.

Nykyaikaisessa mediassa aiheiden kirjo on valtava. Internetin myötä sellaisetkin aiheet, joista Suomessa ennen vaiettiin, ovat tulleet arkipäiväisemmiksi. Ennen vaikka hautaustoimisto Helsinki oli paikka, johon törmäsi vain silloin, kun suru oikeasti oli tullut itseä lähelle jonkun omaisen poismenon myötä. Hautaustoimisto Helsinki antoi silloin tarvittavan avun hautaustoimituksen selvittämiseen aina seurakuntaan yhteydenottamisesta ja hautajaisten tarjoilujen varaamiseen asti. Ympäri vuorokautisesti auki oleva hautaustoimisto Helsinki auttaa omaista silloin, kun hätä on suurin. Kipu omaisen menettämisestä on aina suuri, mutta nykyihminen on kuitenkin tottunut erilaisissa televisiosarjoissa ja elokuvissa kohtaamaan vaikeitakin asioita. Siksi olisi luontevaa, jos myös radiokanavilla kuulisi välillä ohjelmia kipeämmistä aiheista, jotka kuitenkin tulevat jokaisen ihmisen elämään ennen pitkään. Kun ajatukseen läheisen poismenosta on ehtinyt varautua, se ei tosipaikan tultua ole enää niin vaikeaa.

Radio-ohjelmiin tuodaan usein studioon haasteltavaksi henkilöitä, joilla on aiheesta enemmän kokemusta. Esimerkiksi kuoleman suhteen hautaustoimisto Helsinki voisi tuoda studioon hautausalan ammattihenkilöitä, jotka osaavat kertoa niistä tavallisimmista kysymyksistä, joita jokaisella omaisensa menettäneellä herää. Kysymykset voivat olla konkreettista laatua, kuten voiko kirkkoon kuulumattoman henkilön haudata hautausmaalle sukuhautaan, minkälaisessa tilassa siunaustilaisuus pidetään, voiko muistotilaisuudessa soittaa mitä tahansa musiikkia ja muita vastaavia arkisia kysymyksiä. Samoin asiantuntijat voivat valottaa tunnetasolla niitä tuntemuksia, mitä jokaisella herää omaisen poismenon jälkeen. Vaikka jokainen suru on ainutlaatuinen, surun kokemuksessa on paljon yhteistä eri ihmisten välillä. Kuolema tulee usein yllättäen, vaikka henkilö oli sairastanut pitkäänkin. Asiasta tietävät voivat auttaa lievittämään shokkia, joka seuraa läheisen poistumista.

Henkilön kuolemaan liittyy myös paljon juridisia seikkoja, joiden hoitaminen on äärimmäisen raskasta omaisensa juuri menettäneelle. Näistä asioista olisi hyvä kuulla mahdollisimman paljon jo ennakkoon, jotta kaikkea uutta tietoa ei pidä omaksua suruaikana keskellä järkytystä. Siksi olisi toivottavaa, että esimerkiksi radio-ohjelmissa voitaisiin käydä lävitse niitä rutiininomaisia tehtäviä, jotka omaisen kuolemaa seuraavat. Pankkitilien lopettamiset, lehtitilausten peruuttamiset, laskujen maksu, hautajaisten maksaminen, nämä kaikki ovat välttämättömiä toimenpiteitä, joihin omainen joutuu ilman armonaikaa. Moni ihminen on kokenut nämä asiat vielä omaisen kuolemaakin traumatisoivampana. Yleisen tietouden levittäminen ihmisen kuolemaan liittyvistä asioista niin tunne- kuin käytännöntasolla olisi välttämätöntä. Hautaustoimisto Helsinki on apuna kaikkein akuuteimmalla hetkellä, mutta mitä enemmän näistä asioista tiedetään jo ennalta, sitä parempi se on omaisen kannalta.

bard